RECENZIA NA KNIHU: Cesta do psí mysli.

Aj ty sa zamýšľaš nad tým, na čo všetko autor myslel pri tvorbe tejto rozsiahlej knižnej publikácie? Venoval sa metódam výcviku, socializácií, psím emóciám alebo tomu, ako vlastne prišli psy medzi nás? Poďme sa na to spoločne pozrieť.

RECENZIA NA KNIHU: Cesta do psí mysli.
Zdroj foto:
5500

Cesta do psí mysli

Co psi cítí, jak myslí, odkud přišli a jaká je jejich budoucnost.

(John Bradshaw)

RECENZIA NA KNIHU:

Hneď na začiatku môžem prezradiť, že núdza o nové informácie nebude. A keď hovorím že nové, tak myslím nové s veľkým „N“. John Bradshaw sa veľmi pekne pohral s rôznorodými témami, ktorých základy postavil nie len na svojich vedeckých odborných prácach.

Zamyslel si sa niekedy nad tým, kedy a ako sa stali psy našimi spoločníkmi? Prečo sú podobné a pritom tak veľmi chovaním rozdielne od vlkov? A v neposlednom rade, veril by si, že dnešné vlky vôbec nemusia byť predkami našich štvornohých miláčikov? Uznávam, že kladiem veľa otázok, ale rozmýšľam ako inak by som vedela presnejšie priblížiť obsah prvých veľkých kapitol knihy. V nej sa totižto dozvieš aké vlastnosti podporili domestikáciu psov v priebehu evolúcie, tiež to, že DNA psov a vlkov je totožná až v 99,96 percentách, ale zároveň správanie a povahové črty zdedili po niekom úplne inom.

Zaujímavou oblasťou diskusie autora s inými pôvodcami vedeckých článkov je chybná interpretácia a naopak pravdepodobný skutočný význam pojmov ako je priateľstvo, hierarchia, dominancia či agresivita. Samozrejme všetko vrámci našich psích zlatúšikov. Niektorí „zastaralí cvičitelia“ ešte stále vytvárajú pomyselné rebríčky, ktorých hlavnou úlohou je usmerniť dominanciu v spolunažívaní psov a ľudí.

Avšak naozaj ide psom o to aby nad nami vládli?

Nie je náhodou jedným z ich krokov počas domestikácie práve prispôsobenie sa našemu spôsobu života?

O tom, že život šteniatok nie je len o radostiach z poznávania nového, ale aj o správnej socializácií, nadväzovaní najrôznejších priateľstiev či o strachu z nepoznaného uvažuje asi len málokto z nás. Preto, ak ťa zaujíma sila socializácie doporučujem piatu kapitolu. Dozvieš sa v nej napríklad aj to, aké fázy socializácia má a ako dlho trvá u tých, ktorých plemien.

Psy disponujú veľmi vzácnou schopnosťou (u iných cicavcov nie často pozorovanou) nadviazať niekoľko „priateľstiev“ súčasne.

S inými psami, živočíchmi, ľudmi alebo deťmi (áno, psy podľa výskumov vnímajú deti iným spôsobom ako dospelého človeka).

Iné vedecké výskumy sa zaoberali napríklad emóciami psov. Odpoveď autora na to, prečo boli najčastejšie študované práve negatívne pocity, t.j. strach, úzkosť alebo zlosť je pomerne jednoduchá. Pretože na rozdiel od lásky, či šťastia sú vyššie spomínané pocity pre našu spoločnosť problémové. Autor sa tiež venuje častej otázke týkajúcej sa „stresu z odlúčenia“. Zahráva sa s myšlienkou, či je táto porucha naozaj ochorením. Spätne sa opäť odvoláva na domestikáciu, kedy sme práve my ľudia vytvorili psov závislých od nás.

„Struktury, které používá k vizuální signalizaci vlk, byly drasticky změněny extrémními změnami tělesné konstrukce, vyvolanými selektivním šlechtěním.“ Jednoducho povedané, že skrátené čeľuste, výraz tváre ukrytý za hŕbu chlpov, kupírované uši či chvost, skrátené končatiny a mnoho ďalších novodobých telesných znakov zapríčiňuje častokrát nesprávnu komunikáciu medzi jednotlivými plemenami. Ak ťa zaujímajú výsledky súčasného šľachtenia a ich dôsledky na verbálne porozumenie medzi psami, určite nevynechaj desiatu kapitolu. Práve ona ti pomôže pochopiť čo prežíva tvoj pes pri prvom stretnutí s iným chlpáčom.

Venovať svoj voľný čas tejto knihe sa určite oplatí. Už len to, že je postavená na dlhoročných vedeckých výskumoch a opiera sa o fakty získané pokusmi a štúdiom chovania psov značí o tom, že v rukách držíme kvalitne a detailne prepracovanú publikáciu.

Bruno odporúča:

RECENZIA NA KNIHU: Kočky by kupovaly myši. Černá kniha o krmivech pro zvířata.

Nezabudni sa zaregistrovať medzi nás, milovníkov, majiteľov, priateľov a obdivovateľov psov. Tvoja registrácia ti môže priniesť veľa výhod. Nielen že budeš vždy v obraze a informovaný čo sa deje v psom svete, prečítaš si v našom blogu veľa poučných článkov, ktoré ti pomôžu viac porozumieť svojmu psovi a navyše sa môžeš zapojiť do našich súťaží. Stačí sa len ZAREGISTROVAŤ TU!

Karolína Dobiašová
Karolína Dobiašová
Približne v 12tich rokoch som sa na prvý pohľad zaľúbila do toho najškaredšieho a chovaním asi najhoršieho psa aký v nitrianskom útulku kedy bol. Hoci som vtedy o výchove psov nič nevedela, náš vzťah, ktorý trval dennodenne celé štyri roky spravil z Laryho „Pána Psa“. Od toho času viem, že fráza „Nedá sa“ u mňa neexistuje. Som nepoučiteľný, celoživotný rojko s ruksakom na chrbte a večne hlavou v oblakoch.
Blog Fórum